*

eveliinaheinaluoma

Tiederatikka raiteille

  • Tiederatikka raiteille

Helsingissä panostetaan tulevina vuosina paljon joukkoliikenteen kehittämiseen. Joukkoliikennehankkeisiin kuuluvat muun muassa pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentaminen Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille.

Suunnittelupöydällä on myös Tiederatikka-yhteyden rakentaminen Otaniemestä Pasilaan ja sieltä Myllypuroon. Tämä pikaraitiotie nopeuttaisi ja sujuvoittaisi merkittävästi poikittaisliikennettä. Tällä hetkellä Tiederatikka on aikataulutettu aloittamaan vuosina 2026–2040, mutta erityisesti pääkaupunkiseudun korkeakouluopiskelijat kampanjoivat aikaisemman aloituksen puolesta.

Tiederatikka-nimi tulee reitin varrella sijaitsevista kymmenestä korkeakoulukampuksesta ja seitsemästä korkeakoulusta. Ratikkareitin varrella sijaitseekin 15 % pääkaupunkiseudun työpaikoista, joten kulkuneuvo pystyisi palvelemaan jopa 100 000 työmatkalaista. Ratikan luotettavuus houkuttelisi varmasti juuri työmatkalaisia, joista nyt iso osa on riippuvaisia bussien aikatauluista.

Tiederatikan on tarkoitus korvata nykyinen Tiedelinja 506, mikä on matkustajilleen tuttu epäluotettavuudesta ja kiemurtelevasta reitistä. Yksi pikaratikka pystyisi kuljettamaan saman verran ihmisiä kuin kolme bussia tai 200 henkilöautoa, siksi ratikan rakentaminen olisi myös ympäristöteko ja auttaisi vähentämään kaupungin ilmansaasteita.

Hankkeen puolesta puhuu moni tekijä ja haluankin päätöksentekijänä olla edistämässä Tiederatikan kulkemista raiteilla vuonna 2025.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Ennen kuin edistätte sitä, miettikää nyt uudestaan, onko se ympäristöteko. Ratikat Helsingissä kulkee vesivoimalla ja se ei mikään erikoinen ympäristöteko ole. Anadromisten vaelluskalojen uhanalaisuus, likaiset vedet, diversiteetti-köyhyys on vesivoiman tuomat ongelmat.

Toimituksen poiminnat