eveliinaheinaluoma

Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

  • Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään kokouksessaan asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa Sörnäistenrantaan suunnitellun tunnelin rakentamisen. Tunneli yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien ja sen myötä pohjois-eteläsuunnan liikenne sujuvoittuu.

Sosialidemokraattien ryhmä tuki asemakaavan muutosta ja painotti päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Tulevaisuudessa Kalasataman keskuksesta muodostuu tärkeä joukkoliikenteen solmukohta, jossa bussit, raitiotie- ja metroverkko kohtaavat. Kun vilkas läpiajoliikenne on tunnelissa, pystytään julkisen liikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn tarpeet ottamaan paremmin huomioon.

Kalasatamassa tulee vuonna 2040 asumaan lähes Imatran kokoisen kaupungin verran asukkaita eli n. 25 000 helsinkiläistä sekä jopa 10 000 työpaikkaa. On selvää, että näin suuren uuden kaupunginosan rakentuminen vaatii myös liikennejärjestelmän muutoksia. Alueen asukkaiden näkökulmasta tunnelin rakentaminen lisää asuinalueen viihtyisyyttä ja parantaa ilmanlaatua.

Nyt hyväksytty asemakaavan muutos parantaa alueen liikkumismahdollisuuksia, sillä se vie autoliikenteen tunneliin, jolloin kevyen liikenteen, kuten kävelyn ja pyöräilyn olosuhteet paranevat. Liikenneturvallisuus paranee myös vilkastuvan Kalasataman metroaseman ympäristössä, jonka kautta kuljetaan myös Kalasataman terveyskeskukseen.

Sörnäistentunnelin pituus on 1,5 km ja sen läpi kulkeva liikennemäärä on noin 18 500 ajoneuvoa vuorokaudessa, nousten 20 500 ajoneuvoon vuoteen 2040 mennessä. Kun kyseessä on näin suuret liikennemäärät, ei ole yhdentekevää, että tunnelin myötä myös alueen ilmanlaatu ja viihtyvyys paranevat. Tällä hetkellä liikenteen aiheuttama melu alueella ylittää selvästi ohjearvot.

Tunnelin on arvioitu maksavan n. 160 miljoonaa euroa ja sen rakentaminen voidaan alustavan suunnitelman mukaan käynnistää vuosien 2021–2023 aikana. Varsinainen rakentamispäätös tehdään myöhemmin, nyt hyväksyttiin asemakaava muutos, joka mahdollistaa tunnelin rakentamisen alueelle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Nyt olisi hyvä saada suunnittelurahaa siihen, miten tunneli aikanaan saadaan jatkumaan keskustan ali Länsiväylälle.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Erityisesti tarvittaisiin tunnelia Länsisatamasta Länsiväylän alkupäähän.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Länsisataman liikenne pitäisi suosiolla siirtää Vuosaareen, jonne metro kulkee jo nyt. Kirkkonummelle pitäisi tehdä uusi rahtisatama. Sinne se olisi alunperinkin pitänyt rakentaa, mutta helsinkiläiset poliitikot halusivat monumentin itselleen. Nyt se on keskellä tulevaa Itä-Helsinkiä ja rekkaliikenne tukkii Kehä kolmosta.

Pekka Iiskonmaki

Pasilaa ei ole vielä rumuudesta sakotettu, eikä kauneudesta palkittu.

Miten joku viihtyy Helsingissä?

Ei ne viihdykkään, vaan tulevat tukkimaan tiet joka viikonloppu ihmistenilmoille.

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Helsinki on hieno kaupunki. Tänne pääkaupunkiseudulle ( Helsinki, Espoo, Vantaa ) muuttaa tällä hetkellä vuosittain n. 17 000 ihmistä.

Pekka Iiskonmaki

#6
Siinne muutetaan pakosta ja kodittomille on varattu Keskuspuisto asuntoalueeksi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #8

Ei kukaan minua tänne pakottanut. Mistä sinä nuo pakkosiirrot kehitit?

Keskuspuisto on upea puistokokonaisuus Helsingissä. En minä sielä asunnottomia ole juurikaan nähnyt.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Iiskonmäki, Pasila ei toki ole ollut kauneudella pilattu. Asemanseutu on ollut järkyttävän ruma, joskaan pohjoispuolen vihreä Keskuspuisto-alue ei ole kovin monelle Pasilan läpiajajalle auennut.

Nyt Pasila modernisoituu ja uusi Pasilan kaava alkaa näyttäytyä kokonaisuudessaan. Kalasatama ja Pasila ovat nousemassa uusiksi Helsinki-monumenteiksi.

Helsinkiläisten viikonloppuliikenne maaseudulle on prosentuaalisesti vähentynyt vuosien mittaan. Nyky-helsinkiläisillä on yhä vähemmän siteitä Kehä III:n ulkopuolelle.

Toki liikenteen väheneminen voi johtua myöskin siitä, että Kehä III:n ulkopuolella on yhä vähemmän nähtävää. Kurjistuvaa maaseutua voi käydä kurkkaamassa Sipoossa ja Espoossa. Ei sitä kauemmas tarvitse ajella.

Pekka Iiskonmaki

#7
Kiva, kun viihtyy.........

Ei ole tullut paljon muualla matkusteltua.

En tarkoita Bangkokia tai Hong Kongia, joissa olen molemmissa asunut.

Esim. Riika, Praha, Wien, Lissabon ja Munchen. Onhan Varsovakin nykyisin melkoisen kaunis ja Tukholma.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

160 miljoonaa on aikaste paljon rahaa.

Tehdään nyt sitten ainakin ylikuormitetusta ja ylirakennetusta Hämeentiestä (Sörnäisten eteläpuolella) kävelykatu tai yksikaistainen katu kaupoille ja ravintolaterasseille, jos kerran kaikki liikenne pohjoiseen ohjautuu Sörnäisten rantatielle ja sieltä joko itäväylälle tai tunneliin.

Toimituksen poiminnat