Näyttää siltä ettei sote-uudistus mene läpi tällä hallituskaudella
Hallituksen sote- ja maakuntauudistus on monella tapaa vahingollinen suomalaisen terveydenhuollon järjestämisen kannalta. Uudistuksessa kokoomus ja keskusta tekivät poliittisen lehmänkaupan, joka tarkoitti, että keskusta saa kauan haaveilemansa maakuntahallinnon ja kokoomus laajan terveydenhoidon valinnanvapauden.
Nyt näyttää siltä, että uudistus ei tule menemään läpi tällä hallituskaudella. Perustuslakivaliokunnan työ sote-uudistukseen liittyvien lakipakettien kanssa saattaa joidenkin arvioiden mukaan venyä jopa ensi viikolle. Tämän jälkeen aikaa on varsin vähän tehdä perustuslakivaliokunnan esittämiä korjauksia lakeihin ennen kuin eduskunta jää maaliskuun puolessa välissä istuntotauolle.
Erilaisista haasteista huolimatta suomalaisen terveydenhoidon palvelujen laatu on suhteellisen hyvä. Monilla mittareilla, kuten kustannustehokkuudessa ja terveyserojen tasoittamisessa pärjäämme kansainvälisesti hyvin. On kuitenkin selvää, että erityisesti hoitoon pääsy terveydenhuollossa on vaikeaa. Vain neljännes väestöstä asuu alueella, jossa kiireettömän lääkäriajan saa alle kahdessa viikossa. Tämä ei ole hyväksyttävää.
Myös väestön ikääntymisen lisää palvelutarvetta, sosiaalipalveluissa noin 70 prosentilla ja terveydenhuollossa noin 20 prosentilla.
Uudenmaan maakunta on väestömäärältään valtava muihin maakuntiin verrattuna. Uudenmaan alueella asuu yhteensä 1,6 miljoonaa ihmistä, kun vastaavasti pienimmässä maakunnassa Keski-Pohjanmaalla asuu 4 % väkimäärästä eli n. 70 000 suomalaista. Näin merkittävät erot väestöpohjassa asettaa kyseenalaiseksi yhden uudistuksen alkuperäisen tavoitteen eli yhdenvertaisten palvelujen turvaamisen maamme eri osissa.
Sipilän hallituksen sote-uudistus on myrkkyä sote-palveluille ja taloudelle koko pääkaupunkiseudun kuntien näkökulmasta. Uudistuksen edellyttämä nykyisten organisaatioiden yhdistäminen olisi suurin Suomessa koskaan tehty fuusio, joka koskee noin 55 000 henkilöä ja 6 miljardin taloutta. Tämän kokoluokan uudistuksen hallittu toteuttaminen on Uudenmaan maakunnan jättimäisen koon takia hyvin vaikeaa.
Hallituksen onkin todettava, että yksi ratkaisumalli on sovellu maan erilaisiin osiin. Hurjaa vauhtia kasvavalla pääkaupunkiseudulla on erilaiset mahdollisuudet järjestää asukkailleen sosiaali- ja terveyspalvelut kuin maaseutu- tai haja-asutusalueilla. On koko maan etu, että jokaisen alueen omat erityispiirteet otetaan huomioon.
Pääkaupunkiseudun näkökulmasta nykymallin haittapuolia ovat esimerkiksi lasten ja nuorten palveluihin tulevat hallinnolliset rajat, taloudellinen epävarmuus ja investointikyvyn heikkeneminen. Uudistuksen jälkeen kaupungit menettävät suuren osan verotuloistaan ja samanaikaisesti valtionosuuksien merkitys kuntien tulopohjassa korostuu.
Vaikka tulot putoavat kolmannekseen, investointitarve pääkaupunkiseudun kaupungeissa ei juuri vähene. Kasvavat kaupungit tarvitsevat ennen kaikkea uusia kouluja ja varhaiskasvatuksen palveluja sekä maankäytön ja logistiikan investointeja ja nämä investoinnit jäävät edelleen kaupunkien hoidettavaksi. Koko maan kehityksen kannalta on välttämätöntä, että kaupungit kykenevät investointeihin jatkossakin, sillä esimerkiksi pääkaupunkiseutu yksin tuottaa noin 30 prosenttia koko Suomen BKT:sta.
Arvioiden mukaan Uudellamaalla joudutaan ensi vuosikymmenellä leikkaamaan kustannusten kasvua noin miljardilla eurolla. Myös tästä syystä mallia on tarpeen muuttaa. Yksi ratkaisumalli ei vain sovellu Suomen erilaisiin osiin.
Olemme kyllä huomanneet Sosialidemokraatti Eveliina Heinäluoman maaseutu vastaisuuden yltäen navettateiden molemmille puolille. Kuitenkin Uudenmaan ulkopuolella asuu miltei neljä miljoonaa ihmistä siis eikö niiden terveyspalveluilla ei sitten ole mitään merkitystä jotenkin vaistoa blogistilta ettet halua maasedun ihmisille parempaa sote palvelua.
Meidän mannersuomen kuntien määrä on 295 ja on todettu ettei kuntien ostopalveluna ostettujen vanhushoivakotien palvelut niin yksityisiltä palveluntarjoajilta kuin kuntien omat ole olleet kaikilta osin asianmukaista jopa Espoo kertoo ongelmista Attendon kansa. Kokonaisuudessa tämä nyky sote on tullut toimivuudeltaan kunnallisena monopolina tiensä päähän ja kuten armeijassa sanotaan asentoa ei voi korjata vaan on tehtävä kokonaan uusi asento. Huomiona että Ahvenanmaalla maakunta on hoitanut sotea jo 20 vuotta.
Hallituksella on nyt tarjottavana vihdoin jo 14 vuoden eri hallitusten aikana työstetty nyt toimintakelpoinen uusi sote ja maakuntamalli joka tarjoa monen palvelun tuottajan palveluja ja potilasasiakkaalla on valinnan mahdollisuus sotekeskuksissa sekä palvelusetelin myötä myös vanhushoivapiste on valittavissa, sillä onhan se erikoista kun saat valita asuinkuntasi vapaasti niin vanhuksen sinulle tulee kunnanpomo sanomaan että tuonne sinut viedään.
Niin oliko se niin että teidän puolueen puheenjohtaja Antti Rinne on sanonut
että on tehtävä kaikki mahdolliset viivytykset ettei uutta sote ja maakuntamalia saada voimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Voi Seppo miten väärässä oletkaan! Hallituksella ei todellakaan ole tarjottavana kelvollista mallia. Valinnanvapauttakaan ei ole on vain puolivuosittainen valintapakko. Hallituksen sote tarkoittaisi kansalaisille 1000 euron luokkaa olevaa vuosittaista veronkorotusta ja kaaoksen moneksi vuodeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Voi voi Kalevi kuinka oletkaan jumiutunut tähän jukisen monopolin harhaan. Kuten edellä sanoin ettei ole nykypäivästä enää että joku kunnan henkilö määrää minne sinun on mentävä hoidettavaksi.
Kyllä kuntalaisella pitää olla vapaus valita sotekeskuksensa vaikkakin enintään 6 kk välein sekä vanhuksena voit sitten valita palvelusetelilä vanhushoivakodin monen palveluntarjoajan joukosta myös pieni perhehoivakoti voi olla ratkaisu.
Maakuntamalli tuo myös demokratian maakuntavaalella maakuntiin nyt esim. Ely ja TE keskukset ovat virkamiesjohdon hallinnassa vastaisuudessa ylinpäätäntä on polittinen päätösvalta.
Kalevi sanot että meille tulee lisäveroa 1000 € per vuosi mutta kun valtiovarainministeriä sanoo että tulee pitemmällä aikavälillä kolmen miljardin säästöt digitalsaation ja modernisoinnin seurauksena.
Nyt näyttää siltä että sotevastaisuus on polittista ja kaikki puolueet sanovat että muutos pitää saada aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän se keskeinen vika hallituksen mallissa juuri onkin, ettei ole valinnanvapautta. Missä muussa yhteydessä kukaan kehtaisi väittää mahdollisuutta valita kahdesti vuodessa valinnanvapaudeksi. Pelkistetyssä sotessa voisit valita milloin tahansa vanhainkotisi tai terveyspalvelusi.
Maakuntademokratia on sekin pelkkää silmänlumetta. Valtio rahoittajana määräisi joka tapauksessa yleislinjat. Pieniin linjanvetoihin maakuntahallinto on puolestaan aivan valtava ylimitoitus.
Eipä muuten ole valtiovarainministeri aikoihin enää kehdannut puhua säästöistä yhtään mitään. Tosiasiassa Orpo on jo epäsuorasti myöntänyt että uudistus maksaa lisää. Jos asiaa ihan maalaisjärjellä ajattelee, totta kai 10 % voitot ja 5 % markkinointikulut näkyvät.
Puhut sote-vastaisuudesta, mutta itse kuitenkin tarkastelet asiaa puhtaan poliittisesti seurauksista välittämättä. Huomauttaisin vielä, että esittämäni Pelkistetty sote -malli on ainoa vaihtoehto, joka lähtee kansantaloudelliselta pohjalta. Siihen liittyvät täysimääräinen valinnanvapaus, kokoaikainen kilpailu ja suurimmat tavoitettavissa olevat säästöt. Mitään niistä ei hallituksen malli antaisi.
Ilmoita asiaton viesti
”Olemme kyllä huomanneet Sosialidemokraatti Eveliina Heinäluoman maaseutu …”
Vaikka Eveliina onkin kunnioittamamme Don Eeron tytär, niin sosialidemokraatti kirjoitetaan edelleenkin pienellä kirjaimella.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kiitos vain, kerro muutoin mielipiteesi sotesta niin tulee tuntuma Harri Rautiaiselta.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni varsinaiseen uudistukseen on sotkettu liian paljon muita intohimoja. Maakuntauudistus olisi pitänyt käsitellä erillisenä, jos ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ah niin, mutta maakunta (tai sotealue, suurkunta, erikoisvastuualue tms) tuli mukaan soteuudistukseen perustuslakivaliokunnan vaatimuksesta. Sotea ei siis voida toteuttaa ilman vaaleilla valittavaa elintä. Vaihtoehto on kuntien pakkoliitokset, mutta en vain ymmärrä miten 70 kunnasta saadaan tarpeeksi suuria kun 18 maakuntaa muodostaa liian pieniä alueita.
Ilmoita asiaton viesti
Minun mielestäni voisimme seuraavassa hallituksessa lopettaa keskinäisen kinastelun ja keskustella miten saisimme nykyiset maataloustuet poistettua sekä käyttää tästä vapautuva raha soten hyväksi.
Se aika on lähellä sillä ilman lisärahoitusta nyt suunniteltu sote ei toimi. Jostain tuo puuttuva raha on otettava.
Ilmoita asiaton viesti
”…miten saisimme nykyiset maataloustuet poistettua…”.
Hyödyllisempää olisi poistaa Pekkarisen ja Kepulin tuulitukiaiset.
Ilmoita asiaton viesti
No, Helsingissä olette jo hyvällä alulla, kun meinaatte puolittaa syömisen…
Ilmoita asiaton viesti
Miten sinä Seppo aina onnistut vastaamaan asiallisiinkin blogeihin ns. ”veetuilemalla” ilman todellista asian tynkää.
EH:han ainoastaan tarkasteli sotea ja sen mahdollisia tulevia ongelmia Uudenmaan ja pääkaupungin näkövinkkelistä korostaen mm. alueen valtavaa kokoa verrattuna pienimpään maakuntaan.
Onhan aivan selvää, että 1,6 miljoonaa ja 70.000 asukasta kohtaavat soteen liittyvät asiat aivan eri tavalla.
Olisi paljon hedelmällisempää, jos sinäkin alkaisit pohtia, miten jatkossa saataisiin koottua punamulta kehittämään valtakuntaa. Kokoomuksen kanssa siitä ei näytä tulevan valmista.
Ilmoita asiaton viesti
Matti ymärtänet että Sosialidemokraattilla on perusnäkemys sosialistinen holhousnäkökanta joka ylittää yksilönvapauden hallita omia asioitaan. Tämä tulee juuri ilmi sosialidemokraattien vastustaessa jarruttamalla viimeiseen saakka uutta sote ja maakuntamallin käsittelyä.
Eveliina Heinäluoma on isänsä Eero Heonäluoman tavoin tiukka sosialidemokraatti joka jo aiemmassa blogissaan toi esiin maaseudun ihmisen navettatien kulkijaksi.
Helsinki keskeinen ajatusmalli Jan Vapaavuoren ja sosialidemokraattien sekä vihreiden C21 hanke tehdä elitistinen city I luokka ja maaseudun II luokkan ihminnen joka antaa hyvinvointia city luokalle kaupunkiin.
Ilmoita asiaton viesti
”…ylittää yksilönvapauden hallita omia asioitaan…”.
Kokoomuksen ja Kepun ”liikemiehetkö” sallivat kansalaisten hallita omia asioitaan ? Olisiko syytä avata silmät ? Edes toinen.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Kouri vetäisi taas ässän hihastaan, pitäisi koota punamulta kehittämään valtakuntaa. Miksi punamulta, etkö uskokaan, että demarien, vassarien, vihreiden, , ruotsalaisten, kristillisten ja persujen punavihreä hallitus pysty kehittämään valtakuntaa. Näiden puolueiden edustajat nyt oppositiossa ollessaan ovat syyllistäneet Sipilän ”katastrofihallituksen” kansalaisten elinolojen kurjistamisesta, tempputyöllistämisestä,sote-uudistuksen mukanaan tuomista hirveyksistä, kikystä ja lehmänkaupoiata.
Joten odota vaan rauhassa, kyllä tuleva vihervassarihallitus valtakunnan asiat kehittää kuntoon, ainakin kehäkolmosen eteläpuolella EH:n toivomalla tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä juttu, mutta näyttää siltä, että sekä Simonen että Tammela näyttävät kuuluvan kepun oikeistosiipeen, joka haluaa jatkaa yhteistyötä kokoomuslaisten arvojen pohjalta.
Itse olen ollut demari varmaan yhtä kauan – todennäköisemmin kauemmin – kuin Simonen ja Tammela kepulaisia. Siksi pystyn sanomaan, että aina kun tässä maassa on parannettu tavallisen kansalaisen elämää, ovat eturintamassa olleet sosialidemokraatit. Samalla kykenen myöntämään, että aika usein myös keskusta/maalaisliittolaiset ovat olleet tässä työssä mukana.
Tänä päivänä vain valitettavasti keskusta Sipilän johtamalla hyvinkin oikeistolaisella linjalla tuntuu kovin kaukaiselta yhteistyökumppanilta. Sinänsä valitettavaa, koska keskustalaisistakin kuitenkin enemmistö haluaisi yhteistyötä juuri meidän demareiden kanssa.
Henkilökohtaisesti toivonkin, että kepu jatkossa vapautuisi sipiläläisyydestä ja palaisi vanhoille alkiolaisille juurilleen, jolloin mahdollisuus rakentaa Suomea parempaan suuntaan tähän päivään sovelletulla punamultayhteistyöllä olisi taas mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Se on reilusti sanottu Matti kun sanoo olevansa demari ja muistan hyvin punamulta ajat.Silloisista ajoista on nostalgiset muistot kun Sorsa piippuineen teki politiikkaa. Nyt en viellä veikkaa minkään puolesta mutta kaikki on mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Punamultahallitus ei olisi lainkaan huono vaihtoehto. Ensinnäkin se jättäisi kokoomuksen oppositioon, ja toiseksi keskusta tasapainoittaisi demareiden valitettavaa taipumusta näyttää keskisormea ”maakuntien Suomelle”.
Mutta ei kansanrintamaa kiitos. Vasemmistoliitto ei valitettavasti ole hallituskelpoinen puolue. Ei niinkään politiikkansa vuoksi, vaan erinomaisen huonon hallituskestävyytensä takia.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa tavataan tehdä uudistuksia vain pakon edessä.
Euroopan viimeinen sosialismi sinänsä tässä tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Näet näköjään koko valtiovallan sosialismiksi!
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka niin ?
Vasemmistohenkiset Suomi ja Ranska ovat vielä rakenneuudistuksien edessä, jotka tehdään lopulta pakon sanelemina.
Missä suhteessa olen tässä väärässä ?
Ilmoita asiaton viesti
SDP on on ns Pehr Stenbäckin lanseeraama kartellipuolue, joka ei osaa uudistua tai päivittää toimintaansa digiaikaan. Stenbäckin mielestä tällaiset puolueet saattavat poistua näyttämöltä varsin nopeastikin. Ensin oli Paasiot, nyt sitten Heinäluomat, olisiko vielä Halosilla ja Tuomiojilla jonkin asteista dynastiaa asiian tiimoilta?
Marko sentään älysi lähteä toiselle uralle. Kyllästyttää tämä pohjoiskorealainen nepotismi, Ei jatkoon!
Ilmoita asiaton viesti