eveliinaheinaluoma

Seuraavana metropysäkkinä Vuosaaren satama

(Kirjoitus julkaistu Helsingin Uutisissa viikovaihteessa 15.-16.6.)

Nykyaikaisissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa satamia ei enää sijoiteta kantakaupunkien ytimeen. Useimmiten satamaliikenne on järjestetty kantakaupungin ulkopuolella, jolloin matkustajat pääsevät kulkemaan joukkoliikenteen voimin kantakaupunkiin ja raskas liikenne ohjataan sujuvasti valtaväylille.

Helsinki on päättänyt tiivistää kaupunkirakennetta ja ottanut viime vuosina merenrantaa asuntorakentamisen piiriin. Myös satamatoiminnot ovat joutuneet väistymään esimerkiksi Kalasatamassa uusien asuntojen tieltä. Tämä on oikea suunta – kaupunkilaisten kuuluu päästää nauttimaan merinäköalasta tavarakonttien sijaan. Kaupunkirakenteen tiivistyessä ongelmia on syntynyt erityisesti Jätkäsaaressa satamatoimintojen ja asumisen sekä liikenteen yhteensovittamisessa. Sataman kautta kulkeva rekkaliikenne sopii huonosti urbaaniin kaupunkiasumiseen.

Ongelmaan on onneksi olemassa ratkaisu. Satamatoimintojen siirtäminen Vuosaaren satamaan ja metron liikennöinnin jatkaminen Vuosaaren satamaan. Tällä hetkellä metron kiskot kulkevat jo Vuosaaren metroasemalta Vuosaaren satamaan. Satamastapuuttuu vain metroasema. Metron jatkaminen satamaan lisäisi työpaikkoja alueella. Metro pystyisi kuljettamaan isoja matkustajamääriä sujuvasti Helsingin keskustaan. Turun satama junayhteyksineen toimii tästä hyvänä esimerkkinä.

Satamatoimintojen keskittäminen Vuosaareen olisi paitsi koko kaupungin kannalta järkevä ratkaisu myös Itä-Helsingin kehittymisen osalta hyvä päätös. Matkustajat lisäisivät kiinnostusta kehittää Itä-Helsinkiä ja toisivat kaivattuja työpaikkoja itäiseen kaupunkiin.

 

Eveliina Heinäluoma

Jape Lovén

Kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet (sd

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Joo. Jätkä tulee olemaan oikeasti iso kivi Helsingin kengässä. Kiitos hölmöjen poliitikkojen ja typerien virkamiesten.

Vuosaaren Valmetin telakan paikalle tehtyyn satamaan olisivat mahtuneet kaikki laivat. Myös matkustajaliikenne. Henkilöterminaalin teko Vuosaareen uutteen satamaan ja uusi metroasema olisivat olleet ehkä hiukan halvempi ratkaisu, kuin nykyinen järjestely Jätkässä.

Helsingin niemi muuten ei tule kasvamaan, eikä liikennemäärät satamiin vähenemään. Ihmiset mokomat kun liikkuvat henkilöautoilla lauttamatkan jälkeen, kohdemaassa. Alueen liikenne on paikoin täysin jumisa ja typerät päättäjät levittelevät käsiään.

Kannattaa muuten verrata Stadin päättäjien nenä perseessä tehtyjä oivalluksia miljoonakaupunki Tukholman ratkaisuihin. Uusi Norra Länken tunneli ohjaa Värtanin matkustajaliikenteen sujuvasti E4 lle. Ohi kaupungin. Ilman pysähdyksiä. Jos kuitenkin haluaa Värtanilta keskustaan, niin metro ja bussi vie näppärästi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Jos menen Tukholmaan, menen Vikingillä. Värtanin kautta menee ainakin tunti hukkaan. Eri asia sitten, jos on autolla menossa muualle.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Jos on oman auton kanssa menee Ruotsiin, niin Värttan on paras satama Tukholmassa. Liikenneyhteydet ovat selkeitä joka suuntaan.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Jep, juuri näin. Mutta päiväristeily kannattaa tehdä suoraan keskustaan.
Päiväristeilijät taas ovat niitä, jotka tuovat rahaa keskustan liikkeille.
No, pistämällä heidät Vuosaareen, niin ehkä HKL voittaa mutta muut häviävät.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Saapuminen Helsingin keskustan satamien laivoille omalla autolla, tai poistuminen laivalta, syö noin 30 - 45 minuuttia ylimääräistä aikaa liikenneruuhkien takia. Toisaalta joustava liityntä kaukoliikenteeseen kohti muita kaupunkeja on myös tarpeellista.

Kalle Id

"Satamasta puuttuu vain metroasema."

Ja matkustajaterminaali vähääkään isompien matkustajamäärien kuljettamiseen. Ja tila mihin se rakennetaan. Ja jos tila pitää ottaa rahdilta, joku paikka mihin rahti siirretään.

Jostain syystä ihmisillä on käsitys, että Vuosaaressa on jo valmiina joku matkustajaterminaali, joka voidaan tuosta vaan ottaa käyttöön jos halutaan. Todellisuudessa kuitenkin Vuosaaren ottaminen matkustajaliikenteen käyttöön vaatisi suuria muutotöitä, joista metro olisi vain yksi pieni osa.

Toimituksen poiminnat